Skip directly to content

Tips til mere motion i hverdagen

Mange af os har en travl hverdag med mange gøremål. Noget du måske selv kender til? Du skal være fokuseret og oplagt på jobbet, du skal handle ind og lave mad derhjemme, børnene skal passes og leges med, madpakker skal smøres, tøjet skal vaskes og pludselig er dagen slut. Træningen som var planlagt bliver nedprioriteret, fordi der jo også gerne skal være tid til at slappe lidt af inden sengetid.

Her er nogle gode råd til hvordan du kan få mere motion ind i en travl hverdag.

Kravl om kap
Prøv at kravle om kap med børnene rundt om spisebordet før frokost eller aftensmad. En kravletur kan få pulsen op.

Leg ”flyvemaskine”
Leg ”flyvemaskine” med dine børn på stuegulvet, hvor du med strakte arme og ben løfter dem op og ned.

Løb ud fra børnehaven
Når børnene skal hentes fra børnehave eller skole, kan I få pulsen ekstra op ved at løbe tilbage til bilen eller cyklerne.

Hvem er den hurtigste til at hænge tøjet til tørre?
Du kan prøve at konkurrere med dine børn om hvem, der er hurtigst til at hænge vasketøjet op på tørresnoren eller til at tørre støv af på sit værelse. På denne måde kan du få lidt hjælp til husarbejdet, mens du og dine børn får pulsen op.

Jeg bruger meget tid på transport til arbejde
Husk at bruge cykel til ærinder i nærområdet. Det kan tage 10-20 minutter længere, men du får til gengæld en masse motion og sparer benzin samtidig! Du bør også vælge at tage trapperne i stedet for elevatoren, eller vælge at gå hen til en kollega i stedet for at sende en e-mail.

Du må vælge din livsstil
At have en sund og varieret kost og samtidig dyrke daglig motion er en livsstil. Det er derfor vigtigt at ændre tankegangen fra, ”Jeg skal, jeg bør, jeg er nødt til” til at være ”Jeg vil, jeg vælger og jeg har lyst til!”

Ønsker du lidt information om kost, giver vi dig her en række kostråd, som kan være nyttige, næste gang du handler ind. Du kan også klikke her for at se et udvalg af fire sæsoninspirerede opskrifter, som både er sunde og lækre.
God fornøjelse!